Unisex vône dobývajú svet. Hodí sa jedna vôňa pre všetkých?
Vône dokážu zlepšiť náladu, vyvolať spomienky a upokojiť rozbúrenú myseľ. Aký má ale zmysel, aby voňali všetky pohlavia rovnako?
Odpoveď môžeme nájsť u parfumárskeho trendsettra Calvina Kleina. V roku 1994 Klein uviedol na trh svoju prvú unisexovú značku cK one av roku 1995 sa stala jednou z najpredávanejších vôní na svete. Vôňa úspechu nepochybne ovplyvnila aj Kleinovu ďalšiu "zdieľanú" vôňu, cK be, ale aj ostatné značky: Paco by Paco Rabanne, Gieffeffa od Gianfranca Ferreho, nehovoriac o Heaven, Earth, Grass, Day, Dream a Om, všetky od The Gap.
Obľuba unisexových vôní v posledných rokoch stále rastie. Zákazníci ich oceňujú a viac či menej vedome sa začínajú riadiť vlastnými preferenciami. To všetko je dôvodom k tomu, že sa trochu umelé delenie na ženské a mužské vône pomaly zastiera, zatiaľ čo unisex parfémy sú stále bežnejšie.
Prečo sú unisex vône stále viac obľúbené?
Podľa Annette Greenovej, prezidentky spoločnosti The Fragrance Foundation, môžu byť zdieľané vône pre mužov a ženy spôsob, ako sa vzájomne prepojiť a byť intímne bez toho, aby medzi nimi došlo k sexuálnemu kontaktu.
Unisex parfémy boli veľmi dlhou medzerou na trhu, ale teraz ich obľuba postupne rastie. Dôvodom je predovšetkým väčšia informovanosť a otvorenosť verejnosti v otázkach rodovej identity a zmeny v stereotypnom vnímaní mužských a ženských atribútov, ako je napríklad vôňa. Klasické parfémy pre ženy sú o niečo slabšie ako tie pre mužov a majú viac sladkých tónov. Preto sa dlho malo za to, že mužská kozmetika by mala byť zbavená kvetinových vôní. Typicky pánske parfémy sú výraznejšie a esenciálnejšie, čo sa páči aj ženám.
Univerzálne parfémy
Po tisícročia ľudia používali parfémy, oleje a ďalšie látky, ktoré vo väčšej či menšej miere ovplyvňovali vôňu ich tela. Starí Egypťania používali pri náboženských obradoch parfémované pleťové vody a pri vykonávaní rituálov zosilňovali vôňu vzduchu výťažky z dreva. Iné rastliny, napríklad ruža alebo mäta pieporná, sa využívali na výrobu liečivých parfémov a domácich liekov. V tomto ohľade sa história uzatvára, pretože mnoho kvalitných aromaterapeutických parfémových olejov sa používa aj dnes. Vyrábajú sa úplne rovnakým spôsobom, aký používali najstarší predkovia. Produkty, ktoré ovplyvňujú vôňu tela, boli vysoko cenené v každej kultúre. Postupom času umožnili obchodné cesty dovoz ingrediencií z mnohých častí sveta, takže sa začala vyrábať širšia škála vonných látok. V minulosti ľudia často používali kvety a byliny na výrobu vlastných vonných elixírov. V tej dobe však nikto nerozdeľoval vône na dámske a pánske.
História rozdelenia vôní
Na konci 19. storočia nastala prvá skutočná éra parfémov v dejinách ľudstva. Bol to dôsledok značného rozvoja poznatkov o organickej chémii, vďaka ktorému sa na trhu objavili úplne nové vône. Syntetické zložky začali čoraz viac nahradzovať ťažko dostupné a drahé zložky prírodných parfumových kompozícií. S nástupom moderného parfumového priemyslu v 20. rokoch 20. storočia začali ľudia postupne opúšťať univerzálne parfémy v prospech vonných produktov určených výhradne pre ženy alebo mužov. Bolo dokázané, že nič nestimuluje podvedomie opačného pohlavia silnejšie ako efektný parfém. Vôňa dokáže sprostredkovať niečo tajomnejšie, podmanivejšie a menej hmatateľné ako make-up alebo šaty. Niet divu, že vône, ktoré posilňujú stereotypy o pohlavnej identite, sa ukázali byť oveľa obľúbenejšie ako univerzálnejšie kompozície. Vnímanie ženských a mužských vôní je teda striktne kultúrne, nie vrodené.
Zaujímavosť
Odhaduje sa, že až tretina všetkých žien používa pánske parfémy!